Inteligenčný koeficient a vedomostná úroveň našich žiakov je silno ovplyvnená tak rodinou, ako aj školským vzdelávacím procesom i vplyvom mimoškolských akcií na žiakov, pričom ciele rodiny a školy musia ísť ruka v ruke.
Touto témou sa dávnejšie zaoberám, pretože cítim, že v tomto procese hrá i moja pedagogická rola veľkú úlohu, keďže som členom veľkej rodiny pedagogických pracovníkov – ľudí, ktorých súčasná práca má ďalekosiahly vplyv na budúcnosť našej spoločnosti.
Vzdelávanie a výchova hrajú dôležitú rolu v historickom vývine ľudského bytia a preto patrí k tým činnostiam, ktorých aplikácia na deti a mládež patrí k najzodpovednejším úlohám. Dovolím si preto vyjadriť svoj osobný názor, že hlavným cieľom výchovy je to, aby sa z osobnosti dieťaťa stala plnohodnotná osobnosť dospelého človeka s vlastnými cieľmi a predsavzatiami, človek, ktorý vyznáva ušľachtilé hodnoty v rámci rodinných i širších – spoločenských sférach v rôznej oblasti nášho bytia.
Jedna strana pomyselného kormidla ,ktorého je riadené v smere vytýčeného cieľa , aby sa z dieťaťa stala charakterná a rozhľadená osobnosť s potrebnými znalosťami nielen vo svojom odbore, ktorému sa rozhodne venovať je v rukách učiteľa a druhá v rukách rodiča . K tomu,aby pomyselná loď šťastne vplávala do cieľa, musia obe ruky na kormidle účinne spolupracovať .
A tu si kladieme otázku: Sme všetci dobrí kormidelníci lode menom „ Vzdelanosť“ ? Učiteľ musí byť predovšetkým človek disponujúci potrebnými odbornými znalosťami disponujúci s takými osobnostnými vlastnosťami, aby mohol obstáť v role pedagóga – psychológa – rodiča i priateľa pre svojich zverencov.
Na základe svojich mnohoročných pedagogických skúseností vyjadrujem názor, že osobnosť učiteľa má kľúčový význam a vplyv na rozvoj detí vo výchovno - vzdelávacom procese, a je na učiteľovi samom, aké metódy a prostriedky pri výkone svojej práce použije k rozvoju detí i systematickému rozvoju vlastnej osobnosti.
Učiteľ je pod drobnohľadom svojich žiakov, ich rodičov i širšieho okolia. Žiaci na základe svojich skúseností neraz analyzujú osobnosť učiteľa a jeho prácu a vedia vyjadriť svoj názor, aký má byť dobrý učiteľ, ako aj vymenovať - z vlastného hľadiska – vlastnosti, ktoré by nemali sprevádzať osobnosť učiteľa a jeho prácu.
V tomto období prebiehajú prijímacie pohovory na vysoké školy. Mnohí mladí ľudia sa rozhodli pre učiteľské povolanie. A to je výborné, pretože štatistiky ukazujú, že školstvo starne. Príčin tohto javu je veľa. Jednou z nich je aj finančné podhodnotenie učiteľov v porovnaní s mnohými ostatnými profesiami . Pevne verím, že tí mladí ľudia, ktorí v školskom roku 2016 – 2017 začnú svoje vysokoškolské štúdium pedagogického smeru, po jeho úspešnom dokončení sa stanú dobrými kormidelníkmi lode zvanej Vzdelanosť, ktorú ani pri vyskytnutí väčších ,či menších prekážok neopustia , ku ktorej ich bude viazať to najpevnejšie puto – láska k deťom a mládeži.